Donut knuten

Hej, nu får ni äntligen veta hur man gör donut knuten!

Egentligen använder man sig av en särskilld "pryl" (som ser ut som en donut) som man stoppar in i knuten för att den ska få den rätta formen och bli stor. Men, jag är en fattig student och vill inte slösa pengar på något jag själv kan tillverka. Här nedan har ni orginaldonuten som man har i knuten...



Och nu till hur jag gör min egen donut att ha i håret.

Steg 1
Ta fram en fräsh strumpa (en som du kan tänka dig att ha i håret). En tunn strumpa ger en liten knut, en "fluffigare" strumpa eller socka ger en större knut.


Steg 2
Vik upp strumpkanten utåt och fortsätt som att du rullar upp strumpan.


Steg 3
När du rullat så långt det går klipper du ett hål i strumptån. Så att strumpan blir ihålig precis som en donut.




Nu är det dags för själva frisyren!
Det som behövs är:
2 hårsnoddar
Några hårnålar
Donuten

Steg 1
Sätt upp håret i tex. en hög tofs (man kan ju faktiskt ha knuten vart som helst på huvudet).


Steg 2
Ta fram din donut och sätt den över tofsen och dra igenom håret.



Steg 3
Sprid ut dit hår över donuten. Så att den inte syns.



Steg 4
Sätt en ny hårsnodd runt donuten så att det blir en knut.



Steg 5
Nu har du överblivet hår som du måste få bort. Jag brukar ta en bit av håret och skruva på samtidigt som jag lägger håret runt knuten, ta upp mer hår eftersom du skruvar. Tillslut har du kommit hela vägen runt.



Steg 6
När du kommit hela vägen runt fäster du håret med ett par hårnålar.


Steg 7
Spraya om du vill att frisyren verkligen ska hålla. Men är absolut inte nödvändigt. Frisyren brukar hålla hela dagen och natten lång om det så behövs. Love it!

Frisyren tar ca 2-7 min att göra, beror på hur van du är. Lycka till!





Kommentarer
Postat av: Caroline

Vilken bra guide!!! Toppen :) Duktig du är och så fint det blev! Det måste jag testa :) kram

2011-01-30 @ 20:38:12
Postat av: Maria - BF 13 dec, snart mamma

Men superbra tips! Tack så mycket! :)

2011-11-25 @ 08:21:14
URL: http://mariiahelen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0